10/27/2013

Made in Balears. Fotògrafs internacionals a les Illes


Presentació de resultats al Centre d’Estudis i Documentació del MACBA, Barcelona. 18 de octubre de 2013.

· Contingut

El passat divendres 18 d’octubre es va poder veure una recopilació d’imatges de les Illes Balears preses per fotògrafs internacionals que passaren per l’arxipèlag entre 1913 y 1972. L’any 2014, l’exposició podrà visitar-se també a París i a Perpinyà.

La selecció és el resultat d’una investigació portada a terme pel grup de recerca “Patrimoni audiovisual, mass-media i il·lustració” de la Universitat de les Illes Balears gràcies al projecte I+d “La construcció d’una imatge turística a través de la fotografia. El cas de Balears (1930-1965)” (HAR2010-21691). Els encarregats de la investigació científica han estat Maria-Josep Mulet Gutiérrez i Catalina Aguiló Ribas (Universitat de les Illes Balears), Xavier Rossell (Museu d’Art Contemporani de Barcelona, MACBA) i Jacques Terrassa (Université de la Sorbonne, Paris IV, França).

Les fotografies mostrades eren reproduccions digitals, impreses sobre panells de cartró de niu d’abella de 60x75 cm. segons el disseny de Mont Marsà.

Dues imatges de la sala. Fotografies: Xavier Rossell
 
· Muntatge

L’espai expositiu va ser el vestíbul del Centre d’Estudis i Documentació del Museu d’Art Contemporani de Barcelona. Situat a peu del carrer, la seva planta rectangular facilitava la realització d’un recorregut circular de manera que el final de l’exposició coincidia amb l’accés però sense necessitat de tornar enrere. Front aquest avantatge de distribució de l’espai, s’havien de complir tres requisits de muntatge: no penjar els panells a les parets, utilitzar materials de baix preu i crear un element de fàcil transport.

Per això, vaig dissenyar una estructura auxiliar per a cada una de les reproduccions que es recolzava al terra i la paret, sense cap tipus de subjecció addicional a ells. El material triat van ser rastrells de fusta sense polir, dos en vertical i altres dos horitzontals que els subjectaven. La fixació es realitzava amb esquadres cargolades. Però tant aquestes com els elements horitzontals quedaven ocults pel panell, que es penjava dels rastrells verticals com si es tractés d’un quadre.

Detall de l'estructura abans de penjar el panell

 
La lleugeresa de tot plegat, així com l’ús de cargols per a subjectar els elements, fan que l’estructura es pugui traslladar fàcilment per a mostrar l’exposició a un altre lloc.